Top menu

Irma Boom: ‘ik houd van supereenvoudig’

De Bijenkorf bestaat 145 jaar. In bijna anderhalve eeuw hebben veel bekende grafisch ontwerpers affiches voor campagnes gemaakt. Deze traditie zet de Bijenkorf voort met Irma Boom die een bijzondere cover en affiche heeft ontworpen.

Irma Boom is eerst verbaasd en meteen daarna blij als de Bijenkorf haar een paar maanden geleden vraagt een affiche te ontwerpen. Immers, ze is bekend van haar boekontwerpen, niet van affiches. Voor haar boekenvormgeving heeft ze talloze prijzen ontvangen. Het meest recent de Johannes Vermeer Prijs 2014, de jaarlijkse Staatsprijs voor de kunsten.

Sinds 2000 ontwerpt Boom onder andere voor het Rijksmuseum Amsterdam. Maar ook voor grote luxe labels als Chanel en Louis Vuitton. Voor dat laatste merk maakte ze onlangs een museumcatalogus. Over het tot stand komen van het Rijksmuseumlogo – de woorden ‘rijks’ en ‘museum’ met een beetje ruimte ertussen – verklapt ze in haar lichte studio in Amsterdam dat ze daarvoor goed heeft gekeken naar logo’s van luxemerken. ‘Die zijn altijd supereenvoudig.’

Waarom prestigieuze opdrachtgevers bij haar terechtkomen? Boom neemt risico’s en is compromisloos. ‘Als ik werk ben ik egoïstisch: ik maak wat ik wil maken’, zegt ze. ‘Stel, een opdrachtgever weet al hoe het boek moet worden, dan hoeven ze toch niet naar mij toe te komen?’

Boom ontwerpt altijd vanuit een helder idee en vindt dat vrijheid en vertrouwen de basis zijn van een goede samenwerking. De opdracht van de Bijenkorf was ruim en duidelijk, zegt Boom: ‘Wat ik interessant zou vinden om voor de Bijenkorf te doen.’

Wat betreft Booms jubileumaffiche voor de Bijenkorf, met daarop als middelpunt het hexagoon Bijenkorf-logo is Boom meteen zeker van haar zaak. ‘Het logo uit 1953 is nog steeds subliem, daar hoef ik niets aan te veranderen. Het is strak, tijdloos en herkenbaar.’
Als Boom het logo bestudeert ontdekt ze door er vlakjes in te plaatsen dat het er opeens uitziet als een doosje, een verpakking. ‘Dat idee sprak mij meteen aan, want bij een doosje krijg je een feestelijk gevoel. Je kunt er veel kanten mee op. Net als met de Bijenkorf, waar je van alles kunt kopen.’

Door achter het logo vibrerende kleurvlakken te plaatsen, ontstaat een caleidoscopisch effect. De zwarte logolijnen houden de kleuren als in een glas-in-loodraam bij elkaar. Het totaal is een levendig en sprekend ontwerp. Opvallend detail: het getal honderdvijfenveertig staat voluit geschreven. Want 145 in cijfers vindt Boom niet goed staan. ‘100 is mooi, 120 kan ook, maar 145, nee dat is geen mooie cijfercombinatie.’

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.