Top menu

Karl de ijskeizer van Chanel

De twee grootste Franse luxemerken presenteren zich op grootse wijze in Parijs. Chanel
confisqueerde dinsdag het Grand Palais en vandaag slaat Louis Vuitton
zijn witte partytenten op in het Cour du Louvre. Frankrijk koestert zijn
mode-erfgoed.

Lagerfeld had Chanels wintercollectie geïnspireerd op ‘Global
Cooling’, zijn antwoord op het probleem van ‘global warming’. Grapje van
Karl. Het bleek niet de enige knipoog.

Onder het immense glazen dak van het Grand Palais waar Christian Boltanski een
maand geleden nog zijn geëngageerde kunst exposeerde, stond nu een
enorme (échte) ijsberg in een plas smeltwater waar modellen op harige
moonboots doorheen moesten waadden. De berg was uit Zweden geïmporteerd
en zorgt volgens Karl dat het hier koeler wordt. In het Palais vroor het
vijf graden.

De focus van de collectie lag op bont, niet het echte spul – maar verrassend –
nepbont. Ach, waarom niet? Nep is tegenwoordig beter dan echt, vindt
Lagerfeld. Al is het zeker voor een luxehuis als Chanel gedurfd. Een
persoonlijk anti-bont statement is de keuze beslist niet. Lagerfeld
ontwerpt ook collecties voor het bontmerk Fendi.
Bont dus. Lagerfeld mengde voor een publiek van meer dan duizend man
verschillende nepsoorten op frisse wijze met volumineuze en al even
harige breisels in bijvoorbeeld ruimvallende cocoon vesten. Kort, strak
en gebreid van pluizig mohair en afgezet met pegels kristal was een
serie witte ijsprinsessenjurkjes. Manchetten, jas- en rokzoom van de
bekende Chaneltailleur waren rijkelijk voorzien van brede nepbontranden.
Combinaties van bont/tweed, bont/kant en bont/breisels in een ontwerp
leverde verrassende structuren en volumes op.

Harig en ijskoud waren de accessoires met tassen als ijsklonten en
sneeuwballen, oorbellen als kristallen en kniehoge, langharige moonboots
met steile doorzichtige (ijs)hakken. En dat alles kwam voorbij op
snoeiharde technoklanken van de jaren tachtig hit Ich möchte ein Eisbär
sein (im kalten Polar, dan müsste ich nicht mehr schrei’n, alles wär so
klar).

Voor deze wintercollectie gebruikt Lagerfeld een voor de handliggend
winters thema, toch slaagde hij erin om de visuele Chanelcodes als de
tailleur, tweed en tas van een eigentijdse laag te voorzien, een ijskoud
laagje, dat wel.

Dit artikel is eerder op 10 maart gepubliceerd op NRC Cultuurblog

 

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.