Top menu

Een symfonie van surrealistische overhemden

Het begint met waar iedere man van droomt: een mooie vrouw die na een heerlijke nacht rondloopt in zijn veel te ruime witte overhemd. Even denk je Mad Men, waar alle mannen van die witte gesteven overhemden dragen, maar al snel weet je dat de echte gekke mannen Viktor & Rolf zijn, want het overhemd is slechts het uitgangspunt voor een surrealistische stroom variaties waarbij het manchet om te beginnen wordt gepromoveerd tot kraag.

In de loop van de collectie – die Viktor & Rolf ‘Shirt Symphony” noemden – doken overal manchetten op. Het eindigde met een groteske trouwjurkcollage van meters gesteven kant en satijn. “Jammer dat ik al getrouwd ben in een Viktor & Rolf-jurk”, zei na afloop Mabel van Oranje die in de collectie veel had gezien dat ze graag zou dragen.

Vanuit het kraakheldere overhemd, volgens Viktor & Rolf  een typisch“mannelijke icoon”, had het modeduo een complete garderobe ontworpen. Op de spannende disco-remix van Billy Idols jaren tachtig punkhit “It’s a nice day for a white wedding” kwamen voorbij: sexy overhemdjurk met afglijdende schouder, simpele zakelijke shirts, bloesjes met pofmouwtjes, feestelijk geplooide minjurkjes met stukken ingezet kant en tot slot een serie trouwjurken. “De supervrouwelijke trouwjurk is het tegenovergestelde van het mannenshirt”, zei Viktor Horsting na afloop van de show.

De luchtige overhemdensymfonie voor zomer 2011 bevatte enkele  kenmerkende Viktor & Rolf grapjes. Fijn gestreepte pantalons waren op enkelhoogte afgezet met strakke witte manchetten; alsof de modellen in een jolige bui hun benen in overhemdsmouwen hadden gestoken. Enkellange overhemdslippen wapperden via de broekspijpen van een korte broek vrolijk rond de enkels.  De klassieke mocassin was getransformeerd tot een begeerlijke schoen met plateauzolen in lak of bedrukt met zwart-witte zebraprint.

De scherpe illustraties van benen, manchetten en meisjeshoofden op de catwalk en het achterdoek waren getekend door de Nederlandse mode-illustrator Piet Paris.  “We dachten meteen bij het idee van de overhemdencollectie – die frisheid en elegantie moest uitstralen – aan de heldere tekenstijl van Piet Paris “, zegt Rolf Snoeren. Aan de hand van een schetsje en de steekwoorden “collage” en “fris en elegant”, ging Paris  aan de slag. Zijn poëtische gestileerde tekeningen versterkten de wondere wereld van Viktor & Rolf.

Het was een Viktor & Rolf show die tussen de showstukken uitstekende draagbare kleding liet zien die past bij een tijd van bezinning op de crisis en nadenken over een nieuw begin. “It’s a nice day to start again”, schalde het luid in de tent terwijl uit de brokstukken van het overhemd een frisse collectie voorbij paradeerde.

Eerder gebubliceerd in NRC Handelsblad

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.