Top menu

Modeshows kiezen bijzonderde locaties

Hans Ubbink gaf deze week een modeshow in circustheater Carré. Tot eind januari volgen nog zo’n dertig andere modepresentaties in Amsterdam. Opvallend veel daarvan zijn locaties op bijzondere locaties: Rijksmuseum (Ilja Visser), Stadsschouwburg (Elle Style Awards), Felix Meritis (Sage & Ivy) Museum Willet Holthuysen (WinterSalon), Club Trouw (Cold Method), en Paleis Soestdijk (Sepehr Maghsoudi).
Het Westergasfabriekterrein, waar de Amsterdam International Fashion Week vanaf 25 januari plaatsvindt, is blijkbaar voor veel confectiemerken geen optie meer – te gewoon. In Parijs wijken ontwerpers al langer uit naar locaties met aanzien als het Grand Palais, Musée Rodin, of het chique Hôtel de Crillon. Want: een modeshow is meer dan kleren, het is een belevenis.

Deze gedachtegang klopt deels. De doorgewinterde toeschouwer kijkt door de tralala heen en beoordeelt mode; het liefst grensverleggend en vernieuwend – de definitie van high fashion. Kloppen muziek, modellen, make-up, styling, licht, locatie, dan is er sprake van magie.

En magie is ook iets waar je maandagavond op hoopte in Koninklijk Theater Carré, waar Hans Ubbink – bekend van kleren met een twist waar half mannelijk presenterend Hilversum dol op is – zich liet inspireren door variété. Het persbericht beloofde verwondering en verrukking tijdens de allereerste modeshow ooit in Carré (die eer gaat overigens naar Fong Leng in 1977). Ellen ten Damme opende Ubbinks modecircus, met jankende uithalen vertolkte ze Naturträne van Nina Hagen, het laatste woord kwam er uit met een fikse fluim spuug.

Mannen in theaterwaardige pakken met stippen en parkietprints volgden en refereerden met verlengde colberts en smalle pijpen aan de rockabilly-mode uit de fifties.  Had dat nog iets eigenzinnigs, Ubbinks vrouwenmode was visieloos – jasje, hemdje, broekje, tuniekjurkje – kleding die iedereen al heeft en een beetje ridicuul wordt in de circuspiste van een wereldtheater.  Zo’n locatie vereist een collectie en show van hogere kwaliteit.

Ilja Visser moet volgende week wel heel verrassend uit de hoek komen als ze met haar confectie niet wil verliezen van het Rijksmuseum.

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.