Top menu

Hotel Louis Vuitton ontvangt Kate Moss in fetisj

De Parijse modeweek werd afgesloten door de drie grote luxehuizen: Chanel, Valentino en Louis Vuitton. Voor winter 2011 toonden ze uiteenlopende collecties, variërend van kinky, verfijnd elegant tot jongensachtig vrouwelijk.

Het was een komisch gezicht. Op het Cour du Louvre met rondom zeventiende-eeuwse paleisgebouwen stoften kamermeisjes in zwarte pakjes met spierwitte schortjes de trapleuningen van een zwarte tent af met plumeaus. Binnen was een hotellobby nagebouwd, met barok versierde liften die bediend werden door geüniformeerde mannen. Serveersters boden champagne aan. Welkom in Grand Hotel Louis Vuitton! Even later stapten uit de liften louter vijfsterren modellen, onder wie Kate Moss, Naomi Campbell, Stella Tennant, Raquel Zimmermann en Carmen Kass. Verschillende vrouwtypes, want, zo legde Vuittons artistiek directeur Marc Jacobs na de show uit, die tref je nu eenmaal ook aan in hotellobby’s van bijvoorbeeld het Britse Claridge’s hotel, waar Jacobs de geest kreeg voor deze show.

Marc Jacobs vertrekpunt was het serveersterpakjes gemixt met kinky elementen als lakleer. De show, getiteld Fashion & Fetish opende zwarte, deels transparante jurken in zandlopersilhouet, de taille gevat in glimmende korsetceintuurs. Ogen gingen schuil achter de klep van een portierspet. Er waren strenge militaristisch aandoende jassen met afgeronde schouders, veel hoogglans lakjassen – met en zonder mouwen van bont (welke ontwerper toonde ze de afgelopen weken niet), Chanellerige pakjes met grote glanzende knopen en paardrijbroeken van opengewerkt glimmend kant. Glamour zat in een serie rokken versierd met grote, dakpansgewijs opgestikte vierkante pailletten.

Kate Moss – sigaret in de hand – sloot de show af in een kinky deluxe outfit; een zwart strak broekje, blote benen in hoge veterlaarzen en een kort opengewerkt lakleren jasje met volumineuze mouwen van Mongools lam. Laten we hopen dat Natasha Poly, die met geboeide handen voorbij kwam in een transparante witte avondjurk, inmiddels van haar handboeien is bevrijd. Met ondeugende humor, goede kleren en begeerlijke accessoires zette Jacobs een overtuigende show neer.

Verfijnde elegantie overheerste bij Valentino, al jaren geliefd bij rode loper evenementen en Europese prinsessen waaronder Máxima die haar ja-woord gaf in Italiaanse Valentino couture. Op 29 april, de huwelijksdag van Kate Middleton en prins William zal het ongetwijfeld wemelen van de Valentino’s – de trouwrobe zou volgens de laatste geruchten zijn van Sarah Burton, ontwerpster van Alexander McQueen.

Sinds Valentino Garavani zich in 2008 geleden terugtrok, gokken de nieuwe ontwerpers Pier Paolo Piccoli en Maria Grazia Chiuri op een Valentino light-versie met beduidend minder ruches en tralala. Het duo durft zelfs het typische Valentino rood te negeren. Vernieuwend was het allemaal niet, mooi wel. Feeërieke modellen showden veel transparant kant en de minimalistisch stijf aandoende sixtieslook, een van de wintertrends. De huidige zomerhit, de plissérok, kwam ook veelvuldig voorbij, evenals jurken met gerende rokken met horizontaal opgewerkte stroken die deden denken aan de ontwerpen van Azzedine Alaïa – grootheid uit de jaren tachtig die inmiddels al jaren niet meer showt maar een geweldige verkoopomzet draait.

Wat dat betreft mag ook Chanel niet klagen, crisis of niet, het luxehuis floreert. Geld maakt geld, dus mag de show wat kosten. De Chanelshow vond net als de voorafgaande keren plaats in het imposante Grand Palais. Uit een vloer bezaaid met grijs vulkanisch asgruis kringelden rookpluimpjes omhoog. Een metershoog decor van zwarte stammen suggereerde een schimmig woud. Deze setting beloofde geen lichtvoetige show, een gedachte die werd bevestigd door de soundtrack met de onheilspellende beginklanken van The Cure’s jaren tachtig gothic hit A forest. Jongensachtige meiden met kort geknipte kopjes en nonchalante lokken stapten op halfhoge granny boots en stoere legerkisten met slobberkousen over een ruw houten catwalk. Voorbij kwamen ruime jumpsuits met asymmetrische rits en zwart leren zakken, capes, wijde rechtvallende pantalons met omgeslagen broekspijpen, maar ook gekreukte jeans en natuurlijk die onweerstaanbare Chaneljasjes in vele variaties: als pittig bolerootje, middellang model, en heuplang. Altijd staken er zwarte colbertpanden eronderuit.

Lagerfeld stuurde ook mannen de catwalk over, waaronder zijn muze, de mooie en onafscheidelijke Baptiste Giabiconi die passeerde in een stoere overall, van tweed natuurlijk.

Met deze jonge en duistere collectie wijkt Karl Lagerfeld (77) volledig af van zijn voorafgaande luchtige zomercollectie.  Lagerfelds lef maakt hebberig.

Voor de tassenliefhebbers: de nieuwe Chaneltas hangt aan een forse gouden ketting, is rechthoekig en grotendeels glad. Valentino zet in op de hengselloze pochette. De nieuwe ‘oude’ Louis Vuitton tas is de Lockit uit 1958. Voor de armlastige fashionista uitgevoerd in canvas en voor de bemiddelde klant bezet met diamanten.

EERDER GEPUBLICEERD IN HET PAROOL

Gerelateerde Artikelen:


Een reactie op Hotel Louis Vuitton ontvangt Kate Moss in fetisj

  1. john 9 maart 2011 om 22:23 #

    lekker chanellericht