Top menu

Jan Boelo: van duister gothic naar rauwe rock

Die billen die onder de leren minibroekjes uitkomen, kan dat wel?, vragen stylist Jordy Huinder en ontwerper Jan Boelo Drenth zich af vlak voor de show begint. Drenth vindt van wel.  “Erg leuk, sexy.” Vier outfits besluiten ze last-minute niet te tonen, waaronder een zwarte blouse en een strakke beige leren broek. “Die voegen volgens Huinder niks toe. “Het is goed zo.”

En goed was het. De hebberig makende scherp gesneden jasjes voor vrouwen en mannen die Jan Boelo op de laatste dag van de Amsterdamse modeweek liet zien. Front row keken Stacey Rookhuizen en Silvana Simons lekkerbekkend toe. Kleding uit Jan Boelo’s twee eerdere collecties werd al gedragen door Ellen ten Dame en Carice van Houten.

De show opende met een kort zalmkleurig getailleerd leren jasje met sjaalkraagrevers, daaronder een wit, laag uitgesneden hemdje, en dat piepkleine broekje van rood leer. Badend in glans, dat zou zo blijven ook. Van glinsterend lurex waren tweedelige pakken, één in rood en één in goud, met daaronder weer hetzelfde basic soepelvallende witte hemdje met glanslaag. Zo verleidelijk, dat je ze van de modellen zou willen afrukken.

Sterk ook waren korte motorjacks bespoten met een bronzen metalliclaag, en zwierige zwarte en ivoorkleurige avondjurken met rokken van asymmetrische flarden papierdun leer.

Boelo liet ook enkele mannen meelopen over de verroeste metalen catwalk die hij speciaal had meegenomen uit Groningen waar hij woont en werkt. De glamrock mannenlooks waren stoer en simpel met glanzende treggings (samentrekking van trousers en legging) van jeansstof bespoten met een rode of bronskleurige glanslaag. Ze werden gecombineerd met glanzende mouwloze T-shirts in ecru, met lage drop-necks en strakke korte smokingjasjes van goud/rood brokaatstof. Rocksterwaardig.

Een beetje buiten de vrouwencollectie viel een topje van tuttig zwart/goudkleurig kant. Het is de Groninger vergeven. Jan Boelo Drenth studeerde pas vorig jaar af in Utrecht. Zijn afstudeercollectie was ronduit ruig: gothic-rocker Sharon den Adel van Within Tempation meets shockrocker Marilyn Manson. Voorbij kwamen loeistrakke leren broeken en dramatische bustierjurken met volumineuze tule rokken.

Drenth trekt nog steeds alle rockclichés uit de kast, alleen geeft hij er nu een eigentijdse twist aan. In korte tijd ontwikkelde hij een eigen signatuur. Kenmerkend is het overvloedige gebruik van leer, met door Drenth zelf ontwikkelde bewerkingen, en zilveren kettingen. Die komen op verschillende manieren terug; als wirwar hangend aan tops en jasjes, functioneel als schouderbandjes, en als schoenendecoratie.

Drenths forte zijn scherp getailleerde jasjes met rechte schouders,  waarvan hij de kunst van afkeek bij tijdens zijn stage bij het Franse Balmain. Maar gelet op de vooruitgang die hij al in korte tijd boekte zal hij zich vast van dit stempel ontworstelen. Hij zal wel moeten ook. In september presenteert Drenth een nieuwe collectie in het hol van de leeuw: Parijs.

Eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.