Top menu

Bruno Pavlovsky: “Chanel is booming”

Vijf jaar geleden opende Chanel een winkel in de P.C. Hooftstraat, de winkel loopt als een trein. Crisis, wat voor crisis? Een gesprek met Chanelpresident Bruno Pavlovsky over het succes van het Franse luxelabel en zijn vrees voor een tekort aan ambachtsmensen.

Bruno Pavlovsky werkt sinds 1990 voor Chanel en onder zijn leiding is het luxelabel sterk gegroeid. Waren er twintig jaar geleden 50 Chanel boutiques, nu nadert dat aantal de tweehonderd. Elke nieuwe Chanel winkel is volgens Pavlovsky bij voorbaat een succes. “Jaren van hard werken gaat er aan vooraf: van de zoektocht naar de locatie, tot het aannemen van personeel en het trainen daarvan. Je moet niet alleen exact de juiste locatie weten te vinden, maar ook in elke nieuwe stad de regionale cultuur en lifestyle in vingers krijgen”, zegt Pavlovsky, een jongensachtige, goedlachse vijftiger. Uit de mouw van zijn slank gesneden Dior pak – Chanel maakt geen mannenkleding – piepen de glanzende zwarte schakels van het sportieve Chanel J12 horloge en op zijn donkergrijze das prijken twee ineengestrengeld geborduurde c’s.

Het is maart en we zijn in Parijs, in het imposante Grand Palais. Over een paar uur wordt hier de mode voor de komende winter geshowd. Werklieden leggen de laatste hand aan een decor met twee reusachtige witte mysterieuze dozen. Naast de catwalk van schroothout kringelen pluimpjes rook. Het Grand Palais zal straks gevuld zijn met tweeduizend bezoekers onder wie veel pers en ruim honderd inkopers, afkomstig uit de hele wereld. Morgen komen die inkopers naar de showroom van Chanel, en zullen voor miljoenen euro’s bestellen. “Chanel is booming”, zegt Bruno Pavlovsky. “Wereldwijd, op elk gebied: accessoires, prêt-à-porter en haute couture. Op de Japanse markt na, zien we overal groei met dubbele cijfers.”

Crisis, wat voor crisis? In ieder geval niet voor iedereen.

Chanels populariteit is natuurlijk ook te danken aan Karl Lagerfeld, artistiek-directeur sinds 1983. Een nieuw colaflesje is genoeg om hem wereldwijd in de bladen en showbizzprogramma’s te krijgen. Door het herinterpreteren van klassiekers als de doorgestikte Chaneltas en het Chanelpakje van tweed, boorde Lagerfeld een heel nieuw publiek aan. Wat ook helpt, de pers houdt van Karl, graag citeren ze zijn puntige quotes. “Ja, Karl is een amusante man”, glimlacht Pavlovsky. Hij ziet zijn sterontwerper dagelijks, hun relatie is vriendschappelijk en op werkvlak uitdagend. “We bespreken de ontwikkeling van het merk, elke volgende stap. Karl krijgt alle support om zijn plannen uit te voeren.”

Lagerfeld ontwerpt acht collecties per jaar, waaronder twee haute couture en zes prêt-à-porter collecties, dat is bijna elke maand een collectie met nieuwe silhouetten, en nieuwe voorstellen.

LEES HET VERVOLG IN DE MODEBIJLAGE VAN HET PAROOL

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.