Top menu

De kracht van mode in film

De afgelopen jaren heeft de modefilm zich tot een serieus
genre ontwikkeld. Er valt zelfs onderscheid te maken in verschillende categorieën.
Groeiend fenomeen zijn modedocumentaires
over een modehuis of ontwerper. Het merendeel is zeer zeker de moeite waard,
vooral die onder regie van de Franse regisseer/journalist Loïc Prigent die met
een rode modedraad altijd zorgt voor spanning. (Signé Chanel, Marc Jacobs & Louis Vuitton).

Van recente datum
zijn mini internetfilms van luxe modelabels als Gucci, Prada, Chanel en Dior die
bekende regisseurs in huren als Baz Luhrmann, Ridley Scott en Martin Scorsese.
Van David Lynch ging vorige week in Cannes het raadselachtige Lady Blue in première met in de hoofdrol
een Dior tas en een verdrietige Marion Cotillard. Remember Now van Chanel ging online vanuit St.Tropez.
Artistiek
gezien is het een genre om serieus te nemen, al had Chanels eerste film N 5 geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet (regisseur van Amélie) erg veel weg van een
advertentie en had ik meer verwacht van Pashmy
Dreams
– regie Dennis Hopper – voor het Italiaanse Tod’s tassen- en
schoenenlabel.

De derde categorie is
de modefilm, met als aanjager The Devil
wears Prada
uit 2006. Modefilms spelen spelen zich af in de modewereld of zijn
films waarin mode een prominente rol inneemt zoals Sex and the City waarvan deel 2 donderdag wereldwijd in première
gaat.

Hoogstwaarschijnlijk zal SATC
2
, net als deel 1, een collage van shots zijn. Zeker is dat de film, net
als SATC 1, bol zal staan van de
product placement. Met als doelgroep de koopkrachtige modegevoelige dertiger  is SATC een product (film) waar massa’s
partijen aan mee willen doen. Persbureaus draaien overuren (het glas dat Mr.
Big vasthoudt is van Swarovski!). Sarah Jessica Parker, in de film schrijfster
Carrie Bradshaw, promoot
schaamteloos het Amerikaanse modelabel Halston (qua status de Amerikaanse YSL) waarvan
ze zelf artistiek directeur is. De kijker smult, wil er ook zo uitzien en
besteld. Veilingsite eBay.co.uk meldde vorige week een hausse aan Sex and the City gerelateerde
artikelen. Uitschieter zijn
schoenen
van het Manolo Blahnik-label; de verkoop nam met vijfhonderd procent toe. Ook plotseling
gewild tutu’s en turbans.  Totaal geen
mode musthaves – die al voorbij kwamen in SATC teasers.

Met zo’n driehonderd kledingwisselingen komt de SATC-modefan
heerlijk aan haar of zijn trekken. Elke scene van een rondje om een zwembad, een
duik in het zwembad, het drinken van een cocktail, tot een suffe kameelrit wordt
aangegrepen voor een verkleedpartijtje.  

 In Sex and the City 2
verkassen hoofdrolspeelsters Carrie, Samantha, Miranda en Charlotte op uitnodiging
van een sheik naar Abu Dhabi. “Ik begon met schrijven pal in het begin van de
economische crisis, we zitten er nog in. Net als tijdens de Great Depression, had
ik bedacht zou Hollywood mensen op een grote, extravagante vakantie mee moeten
nemen die ze zich misschien niet kunnen veroorloven,” zei schrijver/regisseur/producer
van de film Michael Patrick King tijdens de persconferentie die plaats vond op
de schoenenafdeling van het Amerikaanse warenhuis Bergdorf Goodman. Waar anders.

EERDER GEPUBLICEERD OP NRC CULTUURBLOG

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.