Top menu

Individu verdwijnt geheel in glamour

Patti Smith in Chanel. De essentiële rockchick draagt niet
langer essentiële rockkleding, maar verbindt zich aan een sjiek modehuis. De zangeres
die al vele jaren de muze is van de Belgische modeontwerpster Ann
Demeulemeester ging op het filmfestival van Cannes vreemd in flonkerende
pailletten van Chanel.

De afgelopen weken stroomde de mailbox vol met persfoto’s
uit Cannes: Juliette Binoche in Celine, Tom Ford in Tom Ford, Milla Jovovich in
Louis Vuitton en Salma Hayek in Gucci Première, een nieuwe couturelijn speciaal
opgezet voor de rode loper, in navolging van Armani die sinds 2005 de wereldsterren
kleedt in zijn doelgroeplabel Armani Privé.

Mode is identiteit, maar op de rode loper wordt die hele stoet
actrices in dezelfde soort galajurken toch wel een eenheidsworst. Het individu
verdwijnt in de glamour. Bij de snelle camera’s van bloggers en boulevardpers scoren
vooral de lange blote benen en diepe decolletés, het liefst met – oeps – een uitfloepende
borst. Het levert de modemerken foto’s op om trots te verspreiden, maar er is
niets dat een blijvende indruk achterlaat (behalve soms zo’n dwarse borst).

Een beetje modehuis heeft tegenwoordig mensen in dienst die
niets anders doen dan zoeken naar de sterren en sterretjes die ze voor rode-loperevenementen
van top tot teen in de nieuwste collecties kunnen steken. Het is een geoliede
machine, waar vreemd genoeg elke ster graag in meegaat. Het doet er blijkbaar niet
toe of de stijl bij de eigen persoonlijkheid past.

Maar goed, de belangen zijn wederzijds: de bekende personality schittert in een mooie jurk
en het modelabel heeft een foto, of nog effectiever een tv-optreden. Tijdens de
talentenjacht de X Factor van RTL 4 droeg
jurylid Stacey Rookhuizen meestal Viktor & Rolf. Meer dan twee miljoen kijkers
zagen haar zaterdag tijdens de finale en verbaasden zich over de rare opstaande
randjes van roze tule op haar schouders. Bij de première van Mary Poppins droeg
Rookhuizen uit dezelfde Viktor & Rolf collectie iets nog extremers: een
jurk met flinke dol geel tule op de rug. De presentatoren van Boulevard konden
hun lachen niet inhouden.

De blonde Rookhuizen is sinds ongeveer een jaar het gezicht
van Viktor & Rolf.  In het
Nederlandse paviljoen Happy Street op
de Wereldtentoonstelling in Sjanghai 2010 staat een installatie van het modeduo
waarin Rookhuizen vanuit het niets verschijnt als een hologram dat steeds
sneller ronddraait en uiteindelijk oplost in twinkelende kristallen. Het
betoverende kunstwerk bracht vorig jaar juni de bezoekers van de Arnhem Mode
Biënnale in vervoering.

Rookhuizen – type grote bek, klein hartje – en de brutale ontwerpen
van Viktor & Rolf matchen prima. Ook Patti Smith en Ann Demeulemeester
versterken elkaar: een eigengereide vrouw die de grenzen opzoekt in duistere
kleding die daar bij past. Patti moet die mooie kleren van Chanel laten liggen en
inzien dat ze Ann Demeulemeester niet mag bedriegen met een ander.

EERDER GEPUBLICEERD IN NRC HANDELSBLAD

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.