Top menu

Betaalbare mode van Franciscus van Benthum

 Superconventioneel en saai. Dat vindt Francisco van Benthum van het
mannenaanbod in de Nederlandse winkels. Met twee nieuwe lijnen, FVB en Van
Benthum, brengt hij in samenwerking met zijn nieuwe agentschap Grosso Moda hier
verandering in. De eerste verkooppunten zijn al binnen en vanaf deze maand
hangt de wintercollectie in de winkel.

Ik spreek een opgetogen ontwerper in zijn Amsterdamse showroom aan de
Brouwersgracht waar de helft van de kleding al is uitgeleend aan stylisten.
Veelbelovend.

Een beetje modeliefhebber kent Francisco van Benthum al vanaf 2003 toen
hij startte met
zijn mannenmodelabel Wolf, inmiddels omgedoopt tot
Francisco van Benthum; een elegant label met slank gesneden silhouetten,
enigszins klassiek maar met een twist. Ook Jelle Lispet en Theodoor Kuster van
Grosso Moda kenden het. Toen Van Benthum de heren benaderde, dachten ze in
eerste instantie dat het ging over de verkoop van deze voor de Nederlandse
markt best moeilijke, creatieve mode. Maar nee, het bleek om een ander plan te
gaan, twee nieuwe lijnen en toen werd het interessant.
Van Benthum: “Ik heb ze verrast, en dat prikkelt.”

In december 2009 hadden Grosso Moda en Van Benthum hun eerste gesprek, in
januari zijn ze gestart. In het begin met het idee om te kijken hoe er op de
lijnen werd gereageerd, niet om er meteen orders uit te halen.

Waarom meteen twee labels? “Ik heb de twee lijnen zelf ontwikkeld, ze
komen voort uit het gat dat ik opmerkte in mijn eigen winkel NL= New Luxury (in
de Amsterdamse Jacob Obrechtstraat , red.) waar Francisco van Benthum en het
vrouwenlabel Orson + Bodil van Alexander van Slobbe wordt verkocht. Na jaren
ervaring weet ik dat het gros van de klanten gewoon een pak en overhemd wil. Zo
kwam ik op het pakkenverhaal Van Benthum, deze lijn is minder scherp qua
pasvorm en minder slank gesneden dan mijn hoofdlijn, maar mijn handschrift is
herkenbaar. FVB is voor de jonge modieuze klant, de twintiger uit de creatieve
sector die zijn eerste pak nodig heeft en die wel Francisco van Benthum zou
willen kopen, maar niet genoeg geld heeft. Ik dacht dat het mooi zou zijn als
er voor die groep iets komt dat simpeler en betaalbaarder is en waar ik toch
een duidelijk beeld mee neerzet.

“De FVB collectie is helemaal in het zwart, ik heb die lijn conceptueel
uitgewerkt. Dat klinkt pretentieus, maar het idee erachter is dat ik me elk
seizoen op iets anders concentreer. De lijn is dus eenmalig zwart. Ik leg zo de
nadruk op silhouetten uit mijn vorige collecties die goed werden ontvangen,
zoals
een wax-katoenen
trenchcoat met een lichte A-lijn, een wollen flanellen colbertje met
bijpassende bandplooibroek. Ook bevat de lijn een low-crotch chino en een
handgebreid kabelvest. De FVB
zomercollectie wordt weer anders, de focus ligt dan op de onderkanten en
grijstonen. Over een jaar kan het over enkel T-shirts gaan.”

MANNEN DURVEN MEER

Van Benthum en FVB zijn twee afzonderlijke lijnen en lager geprijsd dan
Francisco van Benthum. Een FVB overhemd kost in de winkel € 159 euro. Een
compleet Van Benthum-pak € 649. “Een pak van mijn toplijn begint bij € 1200 en
loopt op tot € 2000. Die pakken zijn helemaal handgemaakt en van een andere
stofkwaliteiten.” De driedelige Van Benthum-pakken hebben een groter pasbereik.
De twaalfdelige collectie is aangevuld met overhemden, light-knit truitjes en
een klassieke wollen overjas. “Je kan jezelf helemaal aankleden. De kwaliteit
is perfect evenals de pasvorm.”

Van Benthum: “De meeste ontwerpers hebben vaak alleen een idee hoe iets
er uit moet zien, maar geen idee hoe het gemaakt moet worden en dan is pasvorm
vaak een probleem. Dat is ook moeilijk, het gaat om kennis die je moet
opbouwen. Als mannenmodeontwerper kun je niet veel zelf maken. Een colbert in
elkaar zetten is vreselijk ingewikkeld, er zijn zoveel onderdelen, er is
binnenwerk nodig – dik of dun – alles komt ontzettend nauw kijken. Ik werk met
ateliers en leveranciers die alle technische kennis hebben. Door lang met ze te
werken bouw je iets op. Het kost gewoon tijd om een heel goed product te
krijgen, het is ontwikkelen per seizoen. Ik heb nooit aangerommeld, en nu heb
ik een voorsprong.”

Over het huidige Nederlandse mannenmode aanbod is Van Benthum niet te
spreken. Hij trekt er zijn voordeel uit. “Ik wil me onderscheiden van wat ik
veel zie: superconventionele, saaie mannenmode die allemaal op elkaar lijkt.
Dat maak ik niet. Ik hoor in mijn eigen winkel NL=New Luxury dat veel klanten
dat ook niet willen. Wat ze wel willen wordt niet aangeboden. Mannen durven
meer dan een paar jaar terug en zijn dankzij internet op de hoogte van trends.
Ze willen zich een eigen identiteit aanmeten, al is het maar met een bepaalde
kleurkeuze.

Mannen weten wat ze willen, winkelen vaker zonder vrouw of vriendin, ze
hebben écht iets met mode en zijn kwaliteitsgevoelig en trouw. Zit iets goed
dan komen ze seizoenen lang terug. Ik houd hier zeker rekening mee door de
pasvorm van mijn Van Benthum lijn niet elk seizoen hysterisch te wijzigen. De
FVB-lijn is echt een modeding en daarmee zet ik elk seizoen een ander beeld
neer.”

DRUKKE TIJDEN

Met drie lijnen en een ontwerpbaan bij G-star zijn het drukke tijden voor
Van Benthum. Kan hij alles aan? “Haha. Ik ben een multi-tasker – doe alles – en
weet niet beter. Ik bezoek al mijn productielanden, dat is veel werk, maar ik
krijg er energie van, vind het leuk en ben ambitieus en wil dat het succesvol
wordt. Voor G-star ontwerp ik de New York Raw collectie. Consultancy deed ik
ook, maar door tijdgebrek ben ik daar mee gestopt.”

Grosso Moda doet sales maar is ook producent. “Vooralsnog doen ze alleen
mijn sales en ze denken mee. Misschien verandert dit in de toekomst, ik zou
heel graag een samenwerking op licentie-basis willen. Groeien gaat sneller als
je op alle fronten – marketing, investering, productie – ondersteund wordt.

“Op verkoopgebied concentreren we ons eerst op Nederland. Ik ken hier de
klant en weet wat hij wil en hoop te profiteren van mijn naam, ik hoef hier
niet bij nul te beginnen. Dat is prettig. Ik heb nu zes verkooppunten: Velour
in de Amsterdamse Runstraat, een nieuwe leuke multibrandstore voor een jonge
doelgroep met het Zweedse Velour als hoofdlabel en vanaf juli een deel van mijn
collecties. En dan zijn er
Margreeth Olsthoorn in Rotterdam, Cris Mannen in Utrecht, Labels in
Sittard, Sketch in Den Haag en Mith in Enkhuizen.

“De bedoeling is de grens over te gaan en op een buitenlandse beurs met
te presenteren op de Tranoï in Parijs of Bread & Butter in Barcelona en
Berlijn. Maar dan moet alles klaar staan zodat ik aantallen kan produceren. We
werken daar nu naar toe. De twee nieuwe lijnen, die bijna nog niemand kent,
zijn een mooie aanleiding voor een presentatie in juli in Amsterdam.

GEDULD EN LANGE ADEM

“De komst van de nieuwe lijnen is heel organisch gegaan. Dat ik geduld en
een lange adem moest hebben om dit te realiseren heb ik altijd geweten. Succes
kun je niet afdwingen. Hoe ik die wijsheid heb opgestoken? Door altijd goed om
me heen te kijken en Alexander (Van Slobbe, red.) is natuurlijk mijn directe
voorbeeld. Ik zie hem als mijn leermeester al vindt hij het afschuwelijk als ik
dat woord gebruik. Wat ik goed vind aan hem is dat hij zich altijd heeft
vastgehouden aan zijn ambitie en ideeën. Nooit is hij daarvan afgeweken. Door
hem ben ik ook nooit in paniek geraakt. Ik voel dat als je in jezelf gelooft
het eens gaat gebeuren. Ik leg de lat steeds hoger maar ik weet ook dat ik er
nog lang niet ben. Mijn doel? Dat mijn merken internationaal bekend worden.

“Mijn toplijn Francisco van Benthum blijf ik showen in Parijs tijdens de
officiële mannenshowkalender in juni en januari. In Parijs heb ik een
salesagent en daar kan de FVB-lijn georderd worden. Met de Van Benthum-lijn
wacht ik nog, die schurkt nog te veel tegen Francisco van Benthum aan.

“Ja, met mijn hoofdlijn gaat het goed, ik verkoop in Japan en in
Nederland uitsluitend bij NL=New Luxury. Ik ontwerp nu anders dan vroeger, veel
intuïtiever. Vroeger bedacht ik voordat ik begon altijd kapstokken – een
mantype – waar ik mijn collectie aan op hing, en volgde mijn tekeningen. Dat
heb ik losgelaten, ik werk nu meer onderzoekend en zie wel wat er gebeurt. Al
weet ik dat pers en inkopers het prettig vinden om een collectie ergens te
plaatsen. Mijn inspiratie – afgelopen winter Russische tsaren –  is dus wel te herleiden.”

 

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.