Top menu

Chapeau Stephen Jones

De Brit Stephen Jones ontwerpt hoeden voor Madonna, en de shows van Marc Jacobs en John Galliano. Zijn werk is te zien op een expositie in Antwerpen vanaf 8 september.

Een modemuseum vol hoeden, saai? Beslist niet als Stephen
Jones de ontwerper is. De Brit is al jaren verantwoordelijk voor alle
modeshowhoeden van Marc Jacobs, Jean Paul Gaultier, Comme des Garçons en Diors
hoofdontwerper John Galliano. Galliano zou zich geen raad weten zonder de kale
mad hatter Stephen. “Net zoals ik zelf nooit het huis verlaat zonder een hoed,
zo zal ik nooit een show geven zonder Stephen Jones; hij tovert steeds weer
ontwerpen te voorschijn die de shows van Dior en Galliano tot leven brengen.
Hij is het puntje op de i van elke collectie die hij aanraakt.”

Geert Bruloot, groot Jones fan en initiatiefnemer van de
grote hoedenshow in het Antwerpse modemuseum MoMu zou het niet mooier kunnen
verwoorden. Sinds midden jaren tachtig verzamelde Bruloot samen met zijn vriend
Eddy Michiels ruim honderdtwintig Stephen Jones creaties. Bruloot legt uit
waarom: “Stephens hoeden zijn veel meer dan hoofddeksels. In de eerste plaats
ontwerpt hij mode, en daarnaast heeft hij een bijzondere creatieve vrijheid met
bijzonder veel referenties naar het alledaagse leven, ontdekkingsreizen,
modernisme, historische stijliconen en Britse cultuur.” Op gebied van
samenwerkingen vergelijkt hij de Brit met de Franse Roger Vivier die midden
twintigste eeuw de schoenen ontwierp voor Dior en later Yves Saint Laurent en
die met Salvatore Ferragamo alle moderne schoenen heeft ontworpen.

Bruloot bezocht Jones voor het eerst in zijn atelier in 1986
en kocht hoeden in voor zijn Antwerpse winkel Louis, waar hij mode van de
Belgische modeontwerpers verkocht Al snel moest Bruloot concluderen dat België
niet zo’n liefhebbende hoedennatie bleek als Engeland, de hoedjes bleven
onverkocht. “Toen zijn we ze gaan verzamelen.Ik kon het niet laten deze sublieme modeobjecten
te blijven aankopen, en ben ze blijven tonen in onze vitrines. Het MoMu
bewaarde ze voor ons met als doel ze te conserveren en tentoon te stellen.”

De tentoonstelling Stephen
Jones & The Accent of Fashion
begint
in de jaren tachtig. Jones maakt dan naam met de versierde bolhoedjes voor
de androgyne Boy George van Culture Club. Jones’ inspiratiebronnen komen aan
bod, zoals het Britse stijlicoon Sir Cecil Beaton. Video’s en foto’s tonen de
vele samenwerkingen met Claude Montana en Thierry Mugler en de eerder genoemde
modeontwerpers en beelden van de vele mooie popsterrenhoofdjes die Jones
tooide, waaronder die van Madonna en Kylie Minogue.  

Stephen Jones &
The Accent of Fashion
is Jones tweede grote expositie in korte tijd, vorig
jaar eerde het Victoria & Albert Museum hem met de
overzichtstentoonstelling Hats: An Anthology.

Ruim dertig jaar beoefent Jones inmiddels de kunst van het
hoeden maken, en dat allemaal omdat hij tijdens zijn studie aan de Londense
kunstacademie Central St. Martins ontdekte dat hij dat beter kon dan kleding
ontwerpen. Chapeau!

 EERDER VERSCHENEN IN ELSEVIER STIJL

Gerelateerde Artikelen:


Reageren is niet (meer) mogelijk.