Top menu

Recensie modevideo: Alexander Wang

Cijfer: 7. Confessional van Alexander Wang.

Alexander Wang, wie is dat ook alweer?

Alleen voor wie de laatste paar jaar onder een steen heeft geleefd -op modegebied ten minste- zal deze naam misschien weinig zeggen. De jonge ontwerper, die vanuit New York binnen ongekend korte tijd een mini imperium op heeft weten te bouwen, compleet met mannencollecties, een tassen en schoenenlijn en zelfs een tweede ‘ basic’ lijn (T by Alexander Wang), timmert behoorlijk aan de weg. Zijn shows tijdens de New York fashion week worden inmiddels gezien als een van de hoogtepunten van de week.  En nu is er dus het korte filmpje ‘Confessional’, inmiddels al de derde uit een reeks.

‘Confessional’, dat klinkt een beetje pretentieus.

Dat valt wel mee. De show van Alexander Wang wordt de laatste paar seizoenen steevast geopend door een nieuw, onbekend model, die daarna meteen tot de ‘hottest new face in town’ wordt bestempeld. Op deze manier begon onder andere de carrière van de Nederlandse Mirte Maas, inmiddels een gevestigde naam in modellenland. Sinds een paar seizoenen wordt er op een documentaire achtige stijl in beeld gebracht hoe zo’n dergelijk proces verloopt. Centraal daarin staat het nieuwe onbekende meisje, die nog nooit een modeshow heeft gelopen. In het meest recente filmpje volgt de camera de Britse Lara Mullen en de uit Kansas afkomstige Maria Bradley in de aanloop naar de lente/zomer 2012 show.

Ok, een filmpje over een model dus, dat is niet erg vernieuwend, toch?

Op het eerste gezicht niet nee. Maar wellicht ligt de kracht van dit filmpje juist in het idee dat de kijker zich enigszins kan inleven in deze toekomstige topmodellen. Daarnaast blijft het idee van de modeshow als evenement blijkbaar tot de verbeelding spreken. Op deze manier kan de kijker (en niet te vergeten potentiele consument) de show vanuit een heel ander perspectief beleven. Nu een keer niet vanuit de gebruikelijke front row (via een livestream) en ook niet vanuit de ontwerper, zoals bijvoorbeeld in de serie ‘The Days Before’ van Loïc Prigent. In zekere zin vormt het geheel een modern modellensprookje, waarin een ‘gewoon’ meisje van de straat of uit een dorp wordt geplukt om plotseling in het middelpunt van de belangstelling te staan. Ja, het lijkt bijna wel alsof het iedereen kan overkomen.

Maar als het model centraal staat, wat heeft Alexander Wang er dan eigenlijk aan?

Je zou het kunnen benaderen als een poging om een gevoel van authenticiteit en persoonlijkheid te koppelen aan het merk Alexander Wang. Een dergelijk documentaire-achtig filmpje zou mensen kunnen aanspreken omdat het oprechter en toegankelijker overkomt dan de meeste andere filmpjes die momenteel in grote getale door de modehuizen en bladen worden geproduceerd. Tegelijkertijd is het wel nog maar de vraag of potentiele klanten zich genoeg interesseren voor het specifieke modellen aspect van deze film.

Oprecht, toegankelijk, authentiek terzijde. Is het eigenlijk wel de moeite waard om ruim 4 minuten te besteden aan het bekijken van zo’n modellensprookje?

Vier minuten klinkt misschien niet erg lang maar probeer het eens. De meeste modefilmpjes hebben een lengte van 1 of 2 minuten, omdat de aandachtsboog voor het bekijken ervan vrij beperkt is. Of het de moeite waard is, blijft een persoonlijke vraag. Als de interesse voor modellen er is, dan ja. Anders blijft het een twijfelgeval.

Door Jan Clemens Hoek, creative producer.